۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ | ۷:۴۵ ب٫ظ

بررسی کتاب “مقدمه ای بر فناوری بلاکچین”

 

 

درباره ناشر :
انتشارات ون هارن (VHP) در ارائه بهترین تجارب، روش‌ها و استانداردها در چهار حوزه زیر تخصص دارد:
-فناوری اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات
-معماری سازمان و فناوری اطلاعات
-مدیریت کسب‌وکار
-مدیریت پروژه

پیش گفتار
به احتمال زیاد کلمات رایجی همچون «بیت کوین»، «بلاکچین» و «رمز ارز» به گوشتان خورده است. امروزه این اصطلاحات بسیار فراگیر شده‌اند. شرکت‌ها و دولت‌ها استفاده جدی از فناوری بلاکچین را آغاز کرده‌اند و قابل پیش‌بینی است که در آینده نیز به طور فزاینده‌ای این کار را انجام خواهند داد. وقت آن رسیده که با دید عمیق‌تری به فناوری بلاکچین و چگونگی استفاده از پتانسیل‌های آن نگاه کنیم.
این کتاب مناسب افرادی است که به ارتقا و گسترش سطح دانش خود درباره فناوری بلاکچین تمایل دارند، اما برنامه نویس نیستند.

این کتاب علیرغم موضوع و محتوای نرم‌افزاری خود، برای متخصصان فنی نوشته نشده است. پیش فرض بر این است که دانش شما نسبت به این موضوع اندک است، اطلاعات را با حفظ جزییات مهم و تاثیرگذار به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد.
این کتاب بینش شما را در زمینه تفاوت‌های مهم نرم‌افزار بلاکچین تقویت می‌کند و شما را به درکی اساسی از نحوه و دلیل کار این نرم‌افزار می‌رساند‌.
پس از خواندن این جلد کتاب، می‌توانید با اطمینان در مورد این موضوع صحبت کنید و از تفاوت‌های اساسی این فناوری و دلیل ارتباط آن با شما، شرکت و صنعت خود مطلع گردید.
علاوه بر آن در مورد محدودیتها و کاستی‌های ذاتی بلاکچین بینشی دقیق کسب خواهید کرد.

رواج بلاکچین این بخش را به یک حوزه کیمیاگری تبدیل کرده است. پیوند کلمات “tokenization ” و ” بلاکچین ” به یکدیگر به طور خودجوش زندگی روزمره را به یک زندگی جادویی مبدل ساخته است.
این کتاب درک موضوع را ساده می‌سازد و از اغراق‌های نا به جا می‌پرهیزد. شما تغییراتی را که اتفاق می‌افتد کاملا درک خواهید کرد و هرگونه ظاهرسازی و ادعاورزی را به راحتی تشخیص خواهید داد. هر فصل از این کتاب با سوالات مروری پایان می‌یابد تا به شما در درک مفهوم اصلی مطالب فصل کمک کند‌.

محتوا
-مقدمه‌ای بر فناوری بلاکچین
-قسمتهای اصلی فناوری بلاکچین
-ساختار شبکه: الگوریتم اجماع
-شبکه‌ها و فناوری‌های کلیدی بلاکچین
-اپلیکیشن‌های نسل دوم فناوری بلاکچین
-گسترش کاربردهای بلاکچین
-بلاکچین و اقتصاد جهانی
-مرزهای جدید در بلاکچین و تجارت
-بلاکچین و افراد
-بلاکچین و بازدارنده‌ها

بخش هایی از کتاب
•یک راه آسان برای شناسایی موقعیتی که ممکن است فناوری بلاکچین در آن مورد استفاده قرار گیرد جستجوی شرایطی است که در آن برای تسهیل اعتماد به یک واسطه نیاز است. به عنوان مثال وجود اعتماد و اطمینان در مواردی مانند انتقال پول، رأی دادن، سوابق زمین، مالکیت فکری و حقوقس IP است. نرم‌افزار بلاکچین می‌تواند با تبدیل شدن به یک سیستم مطمئن برای نگهداری سوابق، جای آن واسطه را بگیرد.
•تاثیرات نوآوری‌های فناوری بلاکچین بر زیرساخت‌های دولت، شهروندی و تابعیت، انجام رای‌گیری و بهداشت و سلامت آغاز شده است. کشورهای کوچکتر با داشتن قدرت منسجم‌تر گام‌های شگرفی در راستای تمرکززدایی در زیرساخت‌ها و سیستمهای خود برداشته‌اند.
•در حال حاضر فناوری بلاکچین توسط دولت‌ها در حال آزمایش است. بسیاری بر این باورند که می‌توان از این فناوری برای کاهش چشمگیر هزینه‌های تنظیم مقررات، حسابرسی و اجرا استفاده کرد. این کتاب به طور گسترده به جستجوی جدیدترین نوآوری‌های جهانی موثر در کاهش هزینه‌ها و بهبود سیستم‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ پرداخته است. همچنین مقررات دولتی درباره فناوری بلاکچین و چگونگی تغییر آن در طول زمان را مورد بررسی قرار داده است.

فناوری بلاکچین جزء معدود نوآوری‌هایی است که علاوه بر امکان‌پذیر کردن سطح جدیدی از جهانی‌سازی به نوسازی و ابداع مجدد برخی از موسسات موجود نیز کمک می‌کند.
صنعت بانکداری به تبع در اختیار داشتن اعتماد افراد و شرکت‌ها در زمینه نگهداری وجوه، انجام نقل و انتقالات مالی، رفع مشکلات مربوط به چک‌های برگشتی و یا پیگیری کلاهبرداری با کارت‌های اعتباری، فرصت‌های بی‌شماری برای ادغام شدن با فناوری بلاکچین دارد.

امروزه بلاکچین به چیزی فراتر از یک اصطلاح رایج تبدیل شده است و در بسیاری از بخش‌ها شروع به تغییر مدل‌های کسب و کار کرده است.
این کتاب برای ایجاد درکی عمیق تر از نحوه برخورد دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ با فناوری بلاکچین و چگونگی تاثیر بلاکچین در تغییر دولت‌ها، مقررات و تجارت جهانی ضروری است.

ترجمه توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت بهپردازجهان

سایر مطالب